THIS IMAGE WILL APPEAR ON THE /BLOG PAGE WHERE ALL BLOGS ARE LISTED. blog A/B Testen voor conversieoptimalisatie: hoe maak je het begrijpelijk voor je baas

A/B Testen voor conversieoptimalisatie: hoe maak je het begrijpelijk voor je baas.

Lindsey Visser
Geplaatst op 25-05-2017

“Moeten we niet iets met A/B testen doen? Dat is goed voor de conversie optimalisatie!” roept iedere marketing manager die met een half oog de laatste online-trends in de gaten houdt. Nu is A/B testen een prima middel om te meten hóe je je conversie kan optimaliseren, maar dan moet het wel goed gebeuren. Dus jij ziet je ziel alweer dwalen, hoe ga je dit aan deze beste man uitleggen?

Spilberg to the rescue! Na dit artikel heb jij de juiste wapens om met hem te schermen.

Conversieoptimalisatie = A/B testen?

Wij lezen online vaak dat A/B testen een noodzakelijk onderdeel is van conversieoptimalisatie. Soms worden de twee zelfs uitwisselbaar gebruikt, niets is echter minder waar. Conversieoptimalisatie is een doel: je wilt meer conversies op je pagina. A/B testen is niet meer dan een middel dat je in kunt zetten om gedrag op je site te meten.

Voldoende conversies voor A/B testen

“Je moet wel voldoende gebruikers hebben om een A/B test uit te voeren” is nog zo’n bekende uitspraak. Maar een gebruiker betekent nog geen conversie. Een website kan duizenden bezoekers hebben; als er geen conversies uitkomen kun je met deze data natuurlijk ook niet je conversies optimaliseren. Hoeveel conversies moet je dan hebben om betrouwbaar te testen? Een goede vuistregel is 1000 per maand.

Een website met minder conversies (lees: 300-1000)? Daar kun je ook testen, maar pas dit dan toe op pagina niveau om grote veranderingen te testen.

Doe nooit een A/B test zonder onderzoek

Conversieoptimalisatie heeft een simpele formule:

Conversieoptimalisatie = onderzoek + implementatie en testen

Maar een simpele formule betekent natuurlijk nog geen simpele uitvoering. Zoals je kunt zien is alleen testen niet voldoende om ook echt te optimaliseren. Dat is natuurlijk een beetje een open deur, maar als we even terug kijken naar de manager aan het begin van dit stuk is dat dus niet voor iedereen even duidelijk.

Een belangrijk onderdeel van conversieoptimalisatie is onderzoek. Sommige dingen kun je namelijk ook best met onderzoek en gezond verstand optimaliseren. Om het makkelijk te houden, de volgende dingen zijn -in volgorde van boven naar onder- belangrijk voor een (conversie) geoptimaliseerde website:

  1. Is je website functioneel? Ziet je website in alle browsers en op alle apparaten eruit zoals je wilt?
  2. Is je website toegankelijk? Kan iemand mobiel eigenlijk wel afrekenen of een aanvraag doen?
  3. Hoe snel is je website? Bij langzame websites haken de meeste mensen anno 2016 toch echt af, hoe mooi je design ook is.
  4. Is je website intuïtief? Kan iedereen alles vinden en waar haken mensen af in het proces? Soms kun je op basis daarvan al heel goed zien welke pagina geoptimaliseerd moet worden.
  5. Is je website overtuigend? Is de copy op je website eigenlijk wel goed geschreven? Zonder een duidelijke call to action komen mensen namelijk niet in beweging.

Heb je het onderzoek naar je pagina gedaan? Mooi! Dan kun je nu precies zien waar de zwakke punten zitten. Dan is het nu tijd om te beslissen of je een A/B test in gaat zetten én waar je dat dan gaat doen.

Tip van het huis: ga niet als een gek testen met buttonkleuren. Als je buttons een contrasterende kleur hebben is het écht voldoende.