THIS IMAGE WILL APPEAR ON THE /BLOG PAGE WHERE ALL BLOGS ARE LISTED. W1siziisijiwmtgvmdyvmjgvmtqvmtivmjkvmzkvc2igymxvzyb2axn1ywwucg5nil0swyjwiiwidgh1bwiilci4mdb4njuwxhuwmdnjil1d

9 Dingen die iedere front-end developer zou moeten weten over SEO

Britt Willemsen
Geplaatst op 28-06-2018

SEO wordt steeds belangrijker, zo belangrijk zelfs dat je als developer echt een streepje voor hebt wanneer je hier al rekening mee houdt bij het opzetten van een website. Dit lijkt voor sommige misschien een open deur, maar wij komen het nog geregeld tegen. Een nieuwe website wordt gelanceerd en dan wordt er een online marketingspecialist bij betrokken. Die oppert direct een paar “standaard” aanpassingen die moeten worden aangepast voor de vindbaarheid van de website. Zonde van je tijd én de opdrachtgever denkt soms zelfs dat je slecht werk hebt afgeleverd. Tijd om de SEO-basics te leren dus. Je hoeft hiervoor niet zelf het internet af te struinen, jouw favoriete sidekick heeft een checklist gemaakt met de 9 dingen die iedere front-end developer zou moeten weten over SEO!

1.  Gebruik een “mooie” url

Je denkt er misschien niet direct aan wanneer je een website aan het maken bent, maar urls zijn zeer belangrijk. Zorg ervoor dat je urls niet www.voorbeeld.nl/?p=134567 is, maar bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl/uitleg-seo. Zo weet Google beter waar deze pagina over gaat en ziet je url er direct een stukje schoner uit.

2. Snel, sneller, snelst

De snelheid van je website is ontzettend belangrijk wanneer we kijken naar gebruiksvriendelijkheid en SEO. Niemand wil wachten tot een website is geladen, mobiel nog korter dan wanneer ze op een desktop of laptop zitten. Een langzame website zorgt ervoor dat veel mensen wegklikken (vindt Google niet zo leuk) en de mensen die wel blijven hangen moeten lang wachten tot ze de gewenste informatie kunnen zien (vindt Google ook niet leuk). Gebruik de Page Speed Insights tool van Google zelf om te zien hoe je website scoort en waar je kunt verbeteren.

3. Gebruik geen flash

Nu gaan wij ervan uit dat niemand van jullie nog Flash gebruikt, maar het is toch ook nog niet helemaal verdwenen. Mocht je dus soms toch stiekem teruggrijpen naar Flash dan is dit het moment om het écht vaarwel te zeggen. Websites die Flash gebruiken worden namelijk slechter gerankt dan websites die dat niet doen!

4. Houd je code schoon

Dit is eigenlijk de basis voor een goed geoptimaliseerde website. Schone en georganiseerde code zorgt ervoor dat de fundering van je website staat als een huis. Schone code is natuurlijk sowieso wel netjes, maar tegenwoordig dus nóg belangrijker. Niet alleen voor “degene na jou” maar ook voor zoekmachineoptimalisatie.

5. Zeg niet altijd ja tegen Javascript

Javascript helpt je misschien met het bouwen van prachtige websites, maar het helpt de website niet naar de bovenste positie in Google. Statische websites die te veel JavaScript en jQuery gebruiken krijgen strafpunten van Google omdat het voor de bots moeilijker is om de website te crawlen. Probeer dus waar het kan CSS te gebruiken in plaats van JavaScript.

6. Mobile friendly

We zitten allemaal veel op onze telefoon, dus het is wel zo prettig als websites ook snel en gebruiksvriendelijk zijn wanneer je ze vanaf je telefoon bezoekt. Maak waar je kunt, gebruik van accelerated mobile pages (een project van Google zelf). Waar dat niet kan, moet je alsnog de pagina’s optimaliseren voor mobiel gebruik. Ook hier kun je via de Page Speed Insights tool van Google zien hoe je website scoort en waar je op kunt verbeteren. Google hangt veel waarde aan de snelheid en het gebruiksgemak van je mobiele website, dus probeer deze vanaf dag één goed neer te zetten.

7. Content comes first

Content is king, helaas staat look & feel bij veel developers (en klanten!) nog bovenaan wanneer een website wordt ontworpen. Zonde! Want zodra die online marketingspecialist er weer bij wordt gehaald moet de hele website omgegooid worden om plaats te maken voor de content. Het mooiste is om direct vanaf de start een copywriter te betrekken bij het ontwerpen van de website, wanneer dat niet mogelijk is moet je als designer zelf rekeninghouden met content. Elke pagina moet ruimte hebben voor <h1> en <h2> titels en daaronder moet ruimte zijn voor tekst.

Afbeeldingen moeten worden voorzien van zinnige alt-tags die iets zeggen over de afbeelding en het onderwerp van de pagina. Geen namen zoals headerpagina1.jpg en geen alt tekst dus maar wél “alt=regenjas legergroen”. Bonuspunten als je de afbeelding ook nog verkleint om de laadsnelheden te verbeteren. Dit geldt voor alle afbeeldingen op elk type website, of je nu een webshop, blog of bedrijfswebsite aan het ontwerpen bent.

8. Vergeet de sitemap niet

De XML Sitemap maak je eigenlijk speciaal voor zoekmachinerobots. Het vertelt ze hoe je website in elkaar zit, welke pagina’s ze waar kunnen vinden en hoe pagina’s met elkaar verbonden zijn. Deze simpele stap wordt vaak vergeten en dat is zonde. Het is makkelijk te implementeren en heeft direct positieve effecten op je vindbaarheid, doen dus!

9. Intern linken en simpele navigatie

Zorg dat de site makkelijk te navigeren is. Houd menu’s overzichtelijk en gebruik interne links in tekst of door middel van call-to-action buttons. Zorg ervoor dat een pagina linkt naar pagina’s die logischerwijs daarmee te maken hebben (zo snapt Google je website beter) en probeer te voorkomen dat er op elke pagina talloze links naar andere pagina’s staan. Te veel interne links is niet goed en te weinig ook niet, als je denkt vanuit de gebruiker en wat voor hem/haar logischerwijs leuk of handig is om hierna te lezen zit je vaak goed!

Wanneer je deze negen punten in gedachten houdt bij het maken van een website, is deze al goed op weg om SEO-proof te worden. De online marketeer heeft hiermee een goede basis om verder te werken en jij hoeft niet vlak na oplevering allemaal aanpassingen te doen. Heb jij weer tijd voor andere dingen!