THIS IMAGE WILL APPEAR ON THE /BLOG PAGE WHERE ALL BLOGS ARE LISTED. W1siziisijiwmtgvmtevmjivmtqvmtmvmjkvoda4l3niigjsb2cgdmlzdwfslnbuzyjdlfsiccisinrodw1iiiwiodawedy1mfx1mdazyyjdxq

Wat is ervoor nodig om freelance webdesigner te worden?

Danielle Tertaas
Geplaatst op 22-11-2018

Als je besluit om freelancer te worden, doe je dat waarschijnlijk omdat het je wat oplevert. Misschien wil je meer vrijheid of hoop je op deze manier meer inkomsten te genereren. Maar “voor jezelf beginnen” levert natuurlijk niet alleen maar geld op, het kost je ook een hoop. In dit blog geven wij antwoord op de vraag “wat is er eigenlijk voor nodig om freelance webdesigner te worden?”.

Waar loop je tegen aan als freelancer?

Als freelancer heb je te maken met verschillende kosten. Sommige zijn eenmalig, een investering, terugkerend of verplicht. Niet alle zaken die we in dit blog noemen zijn verplicht (eigenlijk is er maar weinig echt verplicht), maar de meeste zijn wel “handig om te doen”.

Wat het jou precies gaat kosten om freelancer te worden kunnen we je niet vertellen. Desalniettemin benoemen we in dit blog de meest voorkomende zaken waar je als freelancer mee te maken krijgt. Wanneer je voor jezelf bekijkt met welke zaken je rekening moet houden en hoeveel dat kost voor jouw unieke situatie, heb je jouw to do lijstje om freelancer te worden helder.

Inschrijving bij de kamer van koophandel

Het begint met een kostenpost die voor iedereen gelijk is: Het inschrijven bij de kamer van koophandel. Dit is verplicht wanneer je voor jezelf gaat beginnen en dit kost je 50 euro. Wanneer jij je inschrijft als eenmanszaak komen hier geen extra kosten bij. Wanneer je een andere rechtsvorm opricht heb je een notaris nodig. Deze rekent natuurlijk ook kosten voor zijn of haar werkzaamheden.

Een boekhoudprogramma en/of een boekhouder

Nu je voor jezelf bent begonnen moet je ook je uren bijhouden, facturen sturen, btw berekenen, belasting afdragen en allemaal andere leuke administratieve handelingen doen. Maak je leven direct een stuk makkelijker en gebruik een onlineboekhoudprogramma waar je ook direct facturen in kunt maken. Dit scheelt een hoop gepuzzel in Excel en maakt je leven ten tijde van de belastingaangifte een stuk makkelijker! Wanneer je ook wilt dat alles gecontroleerd wordt en dat je belastingaangifte voor je wordt gedaan, kun je ook een boekhouder inhuren.

Verzekeringen en je pensioen

Als ondernemer kun je ineens niet meer gebruikmaken van ziektedagen, je bouwt niet zomaar meer een pensioen op en jij bent zelf verantwoordelijk voor de fouten die je maakt. Ondanks dat het niet verplicht is, raden wij iedereen aan om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Je zal maar net iets omstoten bij je opdrachtgever of een klein foutje maken wat je opdrachtgever op hoge kosten jaagt. Je ziet dat nu misschien niet zo 1,2,3 aankomen, maar wanneer je een dergelijke verzekering nodig hebt is het natuurlijk al te laat.

Als ondernemer bouw je ook niet vanzelfsprekend een pensioen op. Hier moet je dus ook maandelijks iets voor regelen om ervoor te zorgen dat je ook na je werkende leven nog wat euro’s op de bank hebt staan.

Daarnaast is een rechtsbijstandsverzekering ook geen overbodige luxe. Zo kun je altijd even bellen voor juridisch advies en kun je ergens terecht wanneer er sprake is van een bedrijfsconflict. Sommige verzekeraars hebben zelfs een incassoservice voor verzekerden. Dat is handig, want wanbetalers ga je zeker tegenkomen als ZZP’er.

Als laatste moet je geld reserveren voor wanneer je ziek bent of op vakantie wilt. Als ondernemer is er financieel geen verschil tussen de impact van deze dagen. In beide gevallen ben je niet aan het werk en wordt je dus niet betaald. Voor ziekte kun je wel een verzekering afsluiten, vakanties moet je daarentegen helemaal zelf regelen!

Een computer, printer en andere hardware

Als je voor jezelf gaat beginnen moet je natuurlijk ook zelf kantoor kunnen houden. Sommige hebben hier alleen een laptop voor nodig, terwijl anderen alles van computer tot printer en inrichting moeten aanschaffen. Sommige dingen heb je misschien al zelf en hoef je dus niet aan te kopen, maar vaak heb je wel het één en ander nodig voordat je echt van start kunt gaan. Denk hierbij ook aan visitekaartjes, een notitiemap etc.

Software kosten

Als designer maak je waarschijnlijk gebruik van verschillende adobe producten. Je komt dan tegenwoordig al snel uit bij het maandelijkse creative cloud abonnement dat je toegang geeft tot de allernieuwste versies van alle Adobe apps. Daarnaast maak je misschien gebruik van dingen zoals Dropbox, Wetransfer en projectmanagementtools of notitieapps. Dit alles kost misschien maar een klein bedrag per maand, maar alles bij elkaar kunnen je softwarekosten best oplopen.

Houd er wel rekening mee dat je software echt aanschaft! Piraterij is natuurlijk sowieso niet de bedoeling, maar als professional kun je echt niet meer met gestolen software voor de dag komen.

Contracten en algemene voorwaarden

Een standaardcontract en algemene voorwaarden laten opstellen door een jurist is natuurlijk niet verplicht. Maar dit is wel een gevalletje “gaat zich sowieso een keer uitbetalen in de toekomst”. Ieder heeft zo zijn eigen specialisme en het Nederlandse recht is dat van een jurist. Hij of zij kan je daarom perfect helpen met de juiste algemene voorwaarden en een standaardcontract. Zo ben jij beschermd bij een bedrijfsconflict en weet je zelf ook goed wát er nu precies in je juridische documenten staat. In het geval van een wanbetaler of een ander conflict kun je terugvallen op deze documenten om je geld (of gelijk) te halen.

Scholing en netwerkbijeenkomsten

Waar je vroeger leerde van andere (senior) collega’s of scholing vanuit je werkgever, moet je dit nu zelf verzorgen. Ook het bezoeken van congressen en netwerkbijeenkomsten komt voor je eigen rekening. Omdat beide wel heel belangrijk zijn voor je business doe je er verstandig aan om maandelijks een vast bedrag te reserveren, zodat je een jaarbudget hebt voor “scholing en netwerken”. Daarmee voorkom je dat je naar alles gaat onder het mom van “goed voor de business” maar stimuleer je jezelf ook om af en toe uit je eigen business te komen (je hebt nu immers dat budget).

Online en offline adverteren

Een laatste kostenpost is die van het online en offline adverteren. Natuurlijk wil jij ook een bruisende business die het moet hebben van gratis mond-tot-mond reclame. Maar helaas is dat niet voor alle ondernemers zo vanzelfsprekend. Veel vertrouwen dan ook op de kracht van online en offline adverteren. Reserveer ook hiervoor een maandelijks bedrag zodat jij een marketingbudget hebt waar je dit van kunt doen. Dit budget kun je waar nodig natuurlijk op- of afschalen.

Ben jij freelance webdesigner en op zoek naar een volgende opdracht? Dan horen we graag van jou, ons advies is altijd gratis!