IT development blog e-commerce

Best practices voor jouw volgende e-commerce project

De ene na de andere webshop popt op. Dikke kans dat jij binnenkort dus (weer) een online shop aan het ontwikkelen bent. Toch zijn er nog veel webshops die niet aan de randvoorwaarden van een succesvol e-commerce project voldoen. Vandaag delen we dan ook een aantal tips die ervoor zorgen dat jouw volgende project sowieso een succes wordt.

Een SSL Certificaat

In een onlinewereld waar steeds meer wordt gekocht, zijn er ook steeds meer mensen die niet het beste voorhebben met de consument. De grote webbrowsers geven nu dan ook aan dat websites zonder https-verbinding niet meer veilig zijn. Niet goed voor de SEO en niet goed voor de uitstraling van je website. Daarnaast is het met de AVG tegenwoordig voor veel websites verplicht om een dergelijk certificaat te hebben, zorg dus dat de live-versie van een website altijd de https-verbinding heeft.

Makkelijke betaalsystemen

Op een e-commerce website is de daadwerkelijke aankoop natuurlijk het doel. De hele website moet zo zijn ontworpen dat alles, van binnenkomen tot koop afronden, zo pijnloos mogelijk is. Zorg er dus voor dat mensen snel en makkelijk kunnen betalen via bekende betaalopties. PayPal kost de ondernemer misschien wel een beetje extra per transactie, maar door de express checkout functie kan het conversies zeker verhogen. Hier lees je hoe je deze express check out kunt implementeren met React JS en PHP RESTful en hier vind je de PHP en MySQL manier.

Hou de structuur simpel en intuïtief

Hierboven zeiden we het al even: een e-commerce website staat volledig in het teken van conversies. Zorg er dus voor dat de sitestructuur simpel en intuïtief is. Maak gebruik van broodkruimelpaden, zodat gebruikers altijd weten waar ze zich op de website bevinden en maak slim gebruik van up- en cross-selling mogelijkheden.

Push Notificaties

Push notificaties worden nu veel gebruikt door nieuwssites, maar ook als webshop kun je hier zeker van profiteren. Denk bijvoorbeeld aan speciale aanbiedingen die maar 24 uur gelden, of de lancering van nieuwe producten binnen een webshop. Wat het marketingdoeleinde voor een pushnotificatie ook is, je moet het natuurlijk wel nog even programmeren. Gelukkig heeft 9 lessons hier een mooie tutorial voor.

Login met Facebook en Google

Een account hebben houdt de vaart erin voor een webshop. Maar klanten willen niet voor iedere webshop waar ze een aankoop doen een account aanmaken. Dat is lastig, want in veel gevallen geeft een account ook mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan digitale producten of boekingen voor restaurants en salons, waar je door een account makkelijk data en tijden kunt wijzigen, of klantinformatie kunt bewaren. Gelukkig zijn daar de twee account-giganten: Facebook en Google. Met een beetje handige code heb jij zo geregeld dat gebruikers met hun Google- of Facebook-account kunnen inloggen op jouw website.

Responsive Design

Online shopping wordt tegenwoordig echt altijd en overal gedaan. Zorg daarom dat jouw website, ook mobiel, super gebruiksvriendelijk is. Google heeft onlangs zijn mobile first policy uitgerold. Dit betekent dat ze bij de indexering van websites eerst kijken naar de prestaties van de mobiele versie van de website. Heel belangrijk dat deze snel en gebruiksvriendelijk is dus.

Snel, sneller snelst

Daarop voortbordurend is snelheid de laatste op de lijst, maar daarmee zeker niet de minst belangrijke. Hoe sneller je website is, hoe minder snel de consument zal afhaken. Daarnaast wordt Google ook heel blij van een snelle website. Toch blijkt het voor sommige developers nog lastig om een website te bouwen die in de ogen van Google optimaal presteert. Een tutorial voor het verhogen van je score in de Google Speedtest.